Fot. Airbus MediaA350 na którym były prowadzone testy w locie nowych silników
Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) certyfikowała airbusa A350-900 z silnikiem Rolls-Royce Trent XWB-84 Enhanced Performance (EP). Wersja Enhanced Performance jest najnowszym silnikiem z rodziny XWB, który uzyskał certyfikat regulatora. Amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) ma wydać podobny dokument w ciągu kilkunastu następnych dni.
Trent XWB-84 EP to ewolucja obecnego silnika A350-900, obejmująca ulepszenia konstrukcyjne, w tym lepszą aerodynamikę wentylatora, sprężarki i turbiny oraz poprawione chłodzenie łopatek turbiny. Ten kamień milowy w certyfikacji, będący kulminacją szeroko zakrojonego programu testów naziemnych i w locie, pokazuje ciągły rozwój i doskonalenie A350-900 i jego silników Trent XWB od czasu wprowadzenia tej rodziny do użytku 10 lat temu.
Airbus twierdzi, że silnik XWB EP ma zapewnić o nieco ponad 1 proc. niższe zużycie paliwa, co zapewni liniom lotniczym redukcję ogólnych kosztów operacyjnych, a także emisji CO2.
- Wraz z uzyskaniem certyfikatu EASA dla silnika Trent XWB-84 EP, który będzie napędzał A350-900, umacniamy pozycję tego samolotu jako lidera dalekiego zasięgu. Wraz z naszym partnerem, firmą Rolls-Royce, ta najnowsza ewolucja podkreśla nasze wspólne zaangażowanie w ciągłe doskonalenie i innowacje. Trent XWB-84 jest już jednym z najbardziej wydajnych silników szerokokadłubowych na rynku, a ta ulepszona wersja zapewni jeszcze lepsze osiągi i wydajność dla naszych klientów linii lotniczych - powiedział Julien Puyou, szef programów szerokokadłubowych Airbusa.
Rolls-Royce oświadczył w momencie wydania certyfikatu przez EASA, że spodziewa się wprowadzenia silnika do użytku w A350-900 jeszcze w tym roku. Warto dodać, że prace nad silnikiem trwają od niemal dekady, ponieważ Rolls-Royce zaprezentował po raz pierwszy silnik XWB-84EP w 2016 r., a jego wprowadzenie do użytku planowane było na koniec 2019 r.
Program testowy XWB-84 EP obejmował szeroko zakrojone testy wytrzymałościowe w celu zwiększenia dojrzałości produktu w momencie wejścia do eksploatacji. Silnik EP przeszedł dwa razy więcej testów niż obecny silnik XWB. Korzysta on również z ponad 100 tys. godzin testów silnika i platformy we wszystkich silnikach XWB, wraz z wieloma milionami godzin podczas eksploatacji.
Rodzina A350
Rodzina samolotów A350 składa się dwóch wersji pasażerskich: A350-900 i A350-1000, a w 2022 r. dołączyła do nich także wersja cargo A350F. Samoloty pasażerskie zabierają odpowiednio 315 i 369 pasażerów (podane dane dotyczą trzyklasowej konfiguracji pokładu), natomiast wersja cargo będzie mogła przetransportować do 111 ton frachtu.
A350 napędzany jest przez dwa silniki Rolls-Royce Trent XWB. Silnik o średnicy wentylatora równej 118 calom (300 cm) jest najnowszym oraz największym produktem brytyjskiego producenta i został specjalnie zaprojektowany do napędzania samolotów z rodziny airbusa A350 XWB. Do końca marca 2025 r. rodzina A350 zebrała zamówienia na 1 381 samolotów A350: 1001 A350-900, 317 A350-1000 oraz 63 maszyny A350F. Do 1 kwietnia br. francuski producent dostarczył 651 maszyn 42 liniom lotniczym: 556 A350-900 oraz 95 A350-1000. Najwięksi użytkownicy A350 to linie: Singapore Airlines (65), Qatar Airways (58) oraz Cathay Pacific (48).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.